Jubilarer
Mød os - jubilarer i Elgiganten
Elgiganten har noget at tilbyde alle, ung som erfaren. Vi har en helt unik arbejdskultur med højt til loftet, masser af udfordringer og plads til alle – og så elsker vi at have det sjovt sammen!
Nedenfor kan du møde nogle af vores jubilarer, der fortæller om Elgiganten som arbejdsplads, virksomhed og kultur - og ikke mindst, hvorfor de er blevet i Elgiganten i så mange år.
Magnus Granqvist, HR-chef
Magnus leder HR-området i Elgiganten. En afdeling der favner alt fra rekruttering, læring og udvikling til løn og personalejura - og med strenge ud i alle dele af virksomheden. Men for 20 år siden, da Magnus startede i Elgiganten, var planen ikke at ende som jubilar i elektronikbranchen.
6 måneder blev til 20 år
Efter endt udstationering i Kosovo startede Magnus i Elgiganten i 2004. Meningen var, at det kun skulle være et kort pitstop før studiestart. 20 år efter er Magnus stadig en del af Elgiganten:”Jeg blev ansat af varehuschefen på Amagerbrogade for at hjælpe med at opbygge og åbne butikken. Stemningen i Elgiganten, når man bygger en ny enhed op fra bunden, er helt speciel og vi fik et godt sammenhold. Da tiden kom til at sige farvel til mine kolleger for at påbegynde mine studier, blev jeg overtalt til at blive et år mere som afdelingsleder. Det er nu 20 år siden.”
Medarbejdertiltro er sigende for Elgiganten
Efter ca. 18 måneder på Amagerbrogade blev Magnus tilbudt job i Kundecenteret som støtte til den daværende kundecenterchef. Tre dage efter sin start flyttede chefen dog til en anden intern stilling og Magnus blev midlertidig daglig leder. Kun få måneder efter blev Magnus officielt gjort til kundecenterchef:”Tiltroen til at folk kan lykkes, hvis de får lov til at prøve, er meget sigende for Elgiganten og noget jeg har mødt gennem hele min tid i selskabet. Når jeg reflekterer over mine 20 år, er en af de vigtigste årsager til, at jeg er blevet om bord, den konstante udfordring og udvikling jeg har oplevet.”
Efter en tid på Kundecenteret blev Magnus tilbudt stillingen som varehuschef i Glostrup. En stilling han bestred i 7 år med imponerende resultater. Herefter bød muligheden sig for at blive HR-manager. En stilling som startede som en enmandsfunktion med fokus på administration og personalejura men som i dag har udviklet sig til et større team, der spænder over alt fra udvikling og læring til rekruttering - ud over de mere traditionelle HR-discipliner:
”Da jeg startede, var vi som en familie, hvor alle kendte alle. Men i takt med, at vi voksede og ekspanderede, kom flere medarbejdere til. Det har ændret kulturen og vi er blevet mere modne og professionelle. Vi er blevet voksne sammen så at sige.”
20 år med fart, udvikling og tempo
Når man spøger Magnus om hans største øjeblikke i Elgiganten, får man svaret:”Jeg er stolt og ydmyg over de muligheder, jeg har haft for at påvirke mine omgivelser og især de mennesker, jeg har været i berøring med som leder og HR-chef. Når alt kommer til alt, er min største præstation de situationer, hvor jeg har kunne hjælpe, påvirke og gøre en forskel. Det er, hvad der gør mig allermest glad og stolt. Hvis jeg kan være så heldig at få 20 år mere med samme fart, udvikling og tempo - omgivet af så mange gode kolleger både nordisk og lokalt - så vil jeg være taknemlig.”
”Jeg er stolt og ydmyg over de muligheder, jeg har haft for at påvirke mine omgivelser og især de mennesker, jeg har været i berøring med som leder og HR-chef. Når alt kommer til alt, er min største præstation de situationer, hvor jeg har kunne hjælpe, påvirke og gøre en forskel."
Ronni Gylden, Nordic GNFR Manager
Ronni Gylden er Nordic GNFR Manager og har ansvaret for indkøb af de produkter, det kræver at drive alle vores nordiske varehuse. Han startede som sælger i Elgiganten Næstved i 1998, og har siden da haft flere forskellige stillinger i varehuse rundt omkring på Sjælland. Ronni kan derfor fejre sit 25-års jubilæum i december 2023.
En virksomhed med vokseværk
Ronni fortæller, at meget har ændret sig siden Elgigantens spæde start i 90’erne: ”I gamle dage kunne fire personer holde status på to timer og så var hele varehuset talt op. I dag kan det tage flere dage og endda uger. Dette kommer naturligt af, at vores produktudvalg er vokset gigantisk de seneste 25 år”.
Ronni fortæller videre, at han er glad for at have været en del af Elgigantens vokseværk: ”Vi er gået fra at være en lille motorbåd til i dag at være en ‘super tanker’, som er over tre gange så stor som den næststørste. Det er fedt at have været en del af den historie, og forhåbentligt skal jeg være det mange år frem i tiden”.
Fra Køkkenland til Elkjøp Nordic
I en alder af 24 år startede Ronni i Køkkenland Næstved, som senere blev opkøbt af Elgiganten. Herfra gik det stærkt, da han efter blot et år blev forfremmet til afdelingsleder og efterfølgende butikschef: ”Herefter blev jeg kundecenterchef i vores kundecenter i Glostrup, og efterfølgende assisterende salgschef på hvidevarer/Små-el og derefter 18 år som varehuschef i forskellige varehuse på Sjælland.”
Rejsen stoppede dog ikke der, og i marts 2022 fik Ronni chancen for at prøve kræfter med vores nordiske organisation: ”Jeg har i dag ansvaret for indkøb af de produkter, det kræver at drive alle vores nordiske varehuse,” fortæller Ronni.
Personlig udvikling og godt kollegaskab
Muligheden for medarbejderudvikling er en af de helt store grunde til, at Ronni er blevet i virksomheden: ”Årsagen til at jeg stadig er her 25 år efter, er den konstante mulighed for at udvikle sig. Udover en 3-årig mesterlære i en lille ’Gør-det-selv-butik’ i Næstved, så har jeg gået i ‘Elgigantens skole’. Og så har jeg samme tilgang til nye opgaver og udfordringer som Pippi Langstrømpe: ’Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!’".Samtidig har gode kollegaer gjort det nemt at blive i virksomheden. Ronni uddyber: ”Mine år i Elgiganten har også givet mig venskaber for livet. Selvom nogle af mine kolleger enten er stoppet i branchen eller er rykket over til konkurrenter og samarbejdspartnere, så er vi stadig venner den dag i dag”.
Det gode kollegaskab blev understreget for Ronni, da han havde sit 20-års jubilæum i Elgiganten: ”Min fantastiske medarbejder Thomas fik produceret en personlig video til mig, med hilsner fra tidligere medarbejdere, kollegaer, direktører - ja, selv den nordiske koncerndirektør havde taget sig tid til at lave en hilsen til mig. Det er en video jeg stadig afspiller indimellem. Den har en stor plads i mit blå/grønne hjerte, og får mig til at smile endnu mere, dog med lidt våde øjne,” afslutter Ronni.
”Udover en 3-årig mesterlære i en lille ’Gør-det-selv-butik’ i Næstved, så har jeg gået i ’Elgigantens skole’. Og så har jeg samme tilgang til nye opgaver og udfordringer som Pippi Langstrømpe: ’Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!’"
Thomas Overgaard, Sales Manager
Thomas Overgaard er Sales Manager på Elgigantens hovedkontor, hvor han sidder med ansvaret for Consumer Electronics, der dækker over produktgrupper indenfor bla. TV og lyd. Thomas startede som deltidssælger i Elgiganten Næstved i 2003, og har siden haft forskellige stillinger i varehusene inden han fik tilbudt en stilling på hovedkontoret for ti år siden.
”Skal du ikke snart noget andet?”
Thomas startede som deltidssælger i Elgiganten Næstved, og har siden været salgsleder før han startede på hovedkontoret, hvor han har været de seneste ti år. Læring og udvikling har været medvirkende til Thomas’ motivation for at blive i virksomheden i 20 år: ”Halvdelen af mit liv er foregået i Elgiganten-regi, og jeg er derfor flere gange blevet spurgt om jeg ikke snart skulle noget andet. Hertil har mit svar altid været, at jeg har det fantastisk i Elgiganten. Jeg har lært utroligt meget i min tid her – særligt af alle de dygtige kolleger, som jeg har haft gennem tiden,” fortæller Thomas.
”Halvdelen af mit liv er foregået i Elgiganten-regi, og jeg er derfor flere gange blevet spurgt om jeg ikke snart skulle noget andet. Hertil har mit svar altid været, at jeg har det fantastisk i Elgiganten. Jeg har lært utroligt meget i min tid her – særligt af alle de dygtige kolleger, som jeg har haft gennem tiden.”
Stærk kultur
Kulturen og kollegerne er også afgørende for, at Thomas stadig er i Elgiganten. Han uddyber: ”Mine kolleger og den unikke kultur har fastholdt mig, og gjort, at jeg stadig synes det er sjovt at stå op og gå på arbejde den dag i dag – selv efter 20 år.”
Det er også i fællesskab med kollegerne, at Thomas har haft nogle af de bedste stunder i virksomheden. Han uddyber: ”Nogle af de oplevelser der har gjort særligt indtryk gennem tiden – og som stadig gør indtryk – er de større forsamlinger med mine kolleger. Det gælder både fagdage, lokale produktkurser og Campus, vores elektronikmesse i Norge. Her møder man altid en masse dedikerede kolleger, der også brænder for virksomheden og for at udvikle sig selv. Ved disse lejligheder synes jeg virkelig, at man kan mærke vores stærke kultur.”
Nyt kernefokus og produktudvalg
Meget har ændret sig i Elgiganten på 20 år, mener Thomas: ”Jeg synes den største og vigtigste forandring har været vores kernefokus. For 20 år siden var vi meget salgsfokuseret, men sidenhen har det ændret sig, så vi nu er ekstremt fokuserede på kundeservice. Derudover har teknologien selvsagt udviklet sig markant. I 2003 havde vi kun ét fladskærms-TV udstillet – et 42 tommer Philips plasma-tv til ca. 50.000 kr. Resten af vores TV-udvalg var billedrørs-TV på maks. 32 tommer. I dag ser udvalget jo helt anderledes ud.”
”En stor del af mine personligt rigtigt gode venner er enten mine kollegaer, tidligere kollegaer eller relationer, der er skabt gennem mit arbejde. Det er fedt at føle, at man går på arbejde med sine venner.”
Bo Jensen, Sales Manager
Bo Jensen er Sales Manager på Elgigantens hovedkontor i København, hvor han sidder med ansvaret for Epoq-køkkener. Bo har været i Elgiganten siden 2003, hvor han startede som salgsassistent i Elgiganten Gentofte. Siden har han været i varehusene på Nørrebrogade og i Fields samt forskellige stillinger på hovedkontoret. I foråret 2023 kan han fejre sit 20-års jubilæum i Elgiganten.
Udvikling i fokus
Bo fortæller, at der er sket meget siden 2003, og at Elgiganten har ændret sig: ”Vi er gået fra at være udfordrer til at være markedsleder. Det betyder også, at vi har måtte ændre måden, hvorpå vi anskuer ledelse samt vores ansvar for miljøet. Det samme gælder måden, hvorpå vi arbejder på at indfri kundernes ønsker og altid vil finde det rigtige produkt. Med andre ord kan man sige, at Elgiganten er blevet voksen, moden og mere professionel som virksomhed.”Bo fortæller videre, at han altid har været glad for at være i Elgiganten, hvor personlig udvikling har været en prioritet: ”Jeg har altid trivedes, og min personlige udvikling er hele tiden forsat. Elgiganten har i alle mine år faciliteret kurser, uddannelse og træning, der har været ekstremt motiverende.”
Udover personlig udvikling er der også andet, der fylder en stor del i hverdagen for Bo. Nemlig de relationer, der dannes, når man arbejder i Elgiganten. Om dem siger Bo: ”En stor del af mine personligt rigtigt gode venner er enten mine kollegaer, tidligere kollegaer eller relationer, der er skabt gennem mit arbejde. Det er fedt at føle, at man går på arbejde med sine venner.”
En vild oplevelse i Taastrup
Når Bo skal reflektere over gode oplevelser i sin tid i Elgiganten, kan han nævne flere. Men særligt én skiller sig ud; åbningen af Elgigantens første Megastore i Taastrup. Han fortæller: ”Forberedelserne var ekstremt hektiske, og jeg husker, at vi knoklede til kl. 3 om natten dagen før åbningen. Jeg havde tre kolleger sovende på gulvet i min lejlighed, så vi kunne få lidt søvn før vi skulle være på arbejde dagen efter fra kl. 06 til 24.”På trods af udmattende forberedelser og få timers søvn, er det stadig en dag, som Bo husker tilbage på som en positiv oplevelse: ”Det var en fantastisk dag med høj sol og en kø, der var flere kilometer lang. Køen var så lang, at vi var nødt til at bede de sidste kunder om at komme tilbage dagen efter, da vi stadigvæk havde et par hundrede meter kø, da klokken var 24. Det er stadig den vildeste oplevelse, jeg har haft i min tid i Elgiganten,” afslutter Bo.
Monika Irene Wallner, Merchandising Responsible
Monika Irene Wallner er Merchandising Responsible i Elgiganten Gentofte. Hun har været i flere forskellige stillinger i Elgiganten og kan i februar 2023 fejre sit 15-års jubilæum.
Gode kollegaer er årsagen til 15 år
Monika startede med at arbejde i kassen og havde kun planer om at blive et års tid. Sådan gik det som bekendt ikke, da hun nu har afholdt 15-års jubilæum og faktisk er vendt tilbage til Elgiganten efter en kort periode andetsteds. Hun fortæller: ”Jeg blev bidt af kulturen. Det er menneskerne, der gør det til et godt sted at være. Det er dem, der er årsagen til, at jeg stadig er her. Jeg er blevet belønnet med venskaber og familie gennem min tid i Elgiganten, som jeg ikke ville være foruden.”
En arbejdsplads med plads til udvikling
Der er sket meget i Elgiganten i de 15 år, Monika har været ansat. Det hun mærker mest er, hvordan man er blevet bedre til at samarbejde på tværs af forskellige geografiske lokationer: ”I starten brugte vi meget tid og mange ressourcer på at finde løsninger på mange, og nogle gange umulige, problemstillinger. I dag er vi bedre til at kontakte hinanden på tværs af varehuse og via hovedkontoret, så vi kan dele viden og sparre med hinanden i hverdagen.””Det er menneskerne, der er årsagen til, at jeg stadig er her. Jeg er blevet belønnet med venskaber og familie gennem min tid i Elgiganten, som jeg ikke ville være foruden.”
Monika fortæller videre, at det også netop er mulighed for udvikling, der fortsat driver hende i hverdagen: ”Jeg var salgsansvarlig, inden jeg blev merchandiseansvarlig. Det er driften og udviklingen her, jeg brænder for. Den udvikling, der er sket de sidste år, med fokus på hvordan Merchandising kan hjælpe varehuset, har jeg virkelig nydt. Jeg glæder mig til at se, hvor langt vi kan komme med det i fokus.”
En varehusåbning gjorde stort indtryk
Monika fortæller videre, at hun har mange gode oplevelser som Gigant. Hun husker tilbage på sin første varehusåbning, på Nørrebrogade, som en oplevelse, der gjorde stort indtryk: ”Den gejst og energi, der var, ikke kun på åbningsdagen, men også dagene efter, er ikke til at sammenligne. Alle mødte op for at hjælpe og støtte op om åbningen. Medarbejdere fra andre varehuse, vores hovedkontor og endda vores bogholderi var mødt op for at hjælpe og få alt til at glide. Det var nok dengang, jeg virkelig blev bidt af Elgiganten.”
Det fællesskab og samarbejde, Monika oplevede ved åbningen, er noget, der kendetegner arbejdsmiljøet i Elgiganten. Om det fortæller Monika: ”At opleve Giganter stille op og støtte op om hinanden er nok det bedste. Om det er til åbninger, kurser eller bare en hjælpende hånd i hverdagen. Det er det, der gør det sjovt at gå på arbejde, og det er det, vi glæder os til at introducere nye medarbejdere for.”
Jesper Malmskov, Salesperson
Jesper Malmskov startede som deltidsmedarbejder i Elgiganten Nykøbing i 2003. Siden har han haft forskellige roller i samme varehus – og en kortvarig periode udenfor virksomheden. Jesper kan derfor fejre 15-års jubilæum i starten af 2023.
Mere professionel virksomhed
Jesper startede sin karriere i Elgiganten i 2003, hvor han var med til at åbne varehuset i Nykøbing. Siden har arbejdsopgaverne og hverdagen i Elgiganten ændret sig. Jesper fortæller:” Da jeg startede, var der slet ikke samme kundetryk, men vi havde altid noget at lave, fordi vi klarede nogle flere opgaver i varehuset. Dengang var der f.eks. ikke noget service- og returcenter, som der er i dag, og disse opgaver blev derfor håndteret lokalt i varehuset. Butikspersonalet stod også for at lave skilte og gøre rent – så hverdagen var meget anderledes end i dag.”
Jesper mener bl.a., at forandringerne hænger sammen med Elgigantens markedsposition:” Vi er blevet meget professionelle i takt med, at vi er blevet større på markedet. Vi er gået fra pris- til kundefokus, og har ligeledes fået meget fokus på, hvordan vi kan bidrage til den grønne omstilling gennem forskellige initiativer,” fortæller Jesper.
Fantastiske kolleger og kunder
Jesper var i en periode ude af virksomheden, men kom efter få måneder tilbage. Han sætter et par ord på, hvad der har holdt ham i Elgiganten siden: ”Jeg trives virkelig på salgsgulvet, hvor jeg møder og snakker med kunder. Det er en fornøjelse at møde kunder, som jeg har handlet med gennem alle årene. Den største grund til, at jeg er blevet i Elgiganten i alle disse år, er uden tvivl mine fantastiske kolleger i Nykøbing-varehuset. Sammen med kunderne, er mine kolleger med til at gøre, at dagene aldrig er ens.”
Jespers tid i Elgiganten har budt på forskellige deltids- og fuldtidsstillinger. Han har bl.a. været afdelingsleder, hvorfor han har været med til at ansætte flere kolleger gennem tiden: "Det er utroligt motiverende at se dem udvikle sig– både privat og professionelt,” afslutter Jesper.
”Jeg trives virkelig på salgsgulvet, hvor jeg møder og snakker med kunder. Det er en fornøjelse at møde kunder, som jeg har handlet med gennem alle årene."
Benjamin Christensen, Assistant Sales Manager
Benjamin Christensen (27) er Assistant Sales Manager på Elgigantens hovedkontor. Han startede som deltidssælger i hvidevarerafdelingen i Elgiganten Sønderborg, og har siden prøvet kræfter med forskellige stillinger og afdelinger. På trods af Benjamins unge alder, kan han i november 2022 fejre 10-års jubilæum i Elgiganten.
Ti år i den blå skjorte
Uden den store erfaring på området startede Benjamin som deltidssælger i Elgiganten Sønderborg for 10 år siden. Han fortæller: ”Jeg startede i hvidevarerafdelingen uden erfaring eller viden om produkterne, men med en stor lyst til at rådgive kunder. I løbet af årene blev jeg oplært i andre produktkategorier og kunne derfor arbejde på tværs af afdelingerne i varehuset.” Efter fire år som deltidssælger ved siden af sit studie, blev Benjamin tilbudt en fuldtidsstilling som salgsansvarlig i hvidevarerafdelingen: ”Efter et år som ansvarlig og herefter et år som leder i samme afdeling, skulle jeg starte på studie. Planen blev dog ændret, da jeg blev ringet op og fik et tilbud, jeg ikke kunne sige nej til.” Herefter gik der ikke længe før Benjamin fik tilbudt stillingen, som han sidder i nu.
”Selvom jeg har været her i så mange år, er jeg stadig langt fra at nå mine mål – de rykker sig jo hele tiden. Der er et tårnhøjt niveau på vores interne kurser, og så længe jeg ser muligheder for at udvikle mig, ser jeg mange gode år foran mig i Elgiganten."
Fortsat mange muligheder for udvikling
Benjamin sætter et par ord på, hvad der har holdt ham i Elgiganten så længe: ”Jeg har altid elsket sammenholdet i varehusene. Stemningen har altid været virkelig god, og mine ledere og varehuschefer har altid været der for mig – både arbejdsrelateret og privat. Derudover har jeg været draget af alle de muligheder, der er internt i virksomheden.” Udviklingsmulighederne er desuden grunden til, at Benjamin ser en videre karriere i virksomheden: ”Selvom jeg har været her i så mange år, er jeg stadig langt fra at nå mine mål – de rykker sig jo hele tiden. Der er et tårnhøjt niveau på vores interne kurser, og så længe jeg ser muligheder for at udvikle mig, ser jeg mange gode år foran mig i Elgiganten,” fortæller han.Sammenholdet har altid været helt specielt
Benjamin mener, at Elgiganten har udviklet sig i en positiv retning siden han startede i 2012: ”Gennem årene har vi rykket os på mange punkter. Vi er blevet en meget mere ansvarlig virksomhed med nogle helt andre prioriteringer. Det gælder bl.a. i forhold til vores medarbejdere, den grønne omstilling og vores store kundefokus,” fortæller han. En ting, der ikke har ændret sig, er sammenholdet i Elgiganten. Benjamin uddyber: ”Det har altid gjort – og gør stadig - stort indtryk at opleve sammenholdet til varehusåbninger, under store kampagneperioder og på interne fagdage og kurser. Det har altid været helt specielt i Elgiganten,” afslutter Benjamin.
"Gennem sparring med ledere og kolleger – både lokalt og på nordisk plan
– er der en masse muligheder for især personlig udvikling,
hvilket jeg er virkelig taknemmelig for.”Dennis Hansen, Disponent
Dennis Hansen er disponent i Elgigantens logistikcenter i Glostrup. Dennis startede i 2007 og kan i september 2022 fejre sit 15-års jubilæum.
Rig mulighed for personlig udvikling
I 2007 startede Dennis i Elgigantens returcenter, hvor han bl.a. håndterede servicesager og returvarer fra alle Elgigantens varehuse. Her har han arbejdet i 10 år. Derefter fik Dennis muligheden for at arbejde på Elgigantens logistikcenter, hvor han siden har haft forskellige stillinger. I dag har Dennis ansvaret for at planlægge ruterne for hjemmeleveringer til en stor del af Elgigantens kunder. Når Dennis kigger tilbage på sin tid i Elgiganten, er det især gode kolleger og personlig udvikling, der har fået ham til at blive så længe: ”I de første mange år var det kollegaerne og kulturen, der drev mig. Derudover har jeg været rigtig glad for alle de muligheder jeg har fået undervejs – og som Elgiganten har givet mig modet på at gribe. Hvert stillingskifte har resulteret i en personlig udvikling for mig, og hver gang har det været det helt rette for mig på det pågældende tidspunkt,” fortæller Dennis.
Selvom Dennis’ stilling kun bestrides af to personer i virksomheden og udbuddet af kurser derfor er lidt begrænset, mener Dennis, at der stadig er rig mulighed for udvikling. Han fortæller: ”Da vi på landsplan er så få i denne stilling, er udbuddet af kurser inden for mit arbejdsområde ikke så stort. Det betyder dog ikke, at der ikke har været mulighed for udvikling. Gennem sparring med ledere og kolleger – både lokalt og på nordisk plan – er der en masse muligheder for især personlig udvikling, hvilket jeg er virkelig taknemmelig for.”Fra ’klassens frække dreng’ til professionel forretning
Dennis mener også, at Elgiganten har forandret sig meget siden han startede i 2007. Han fortæller: ”Der er sket en enorm udvikling, men det er mindst lige så fedt at arbejde her i dag. Da jeg startede, var Elgiganten ’klassens frække dreng’ og vi var lidt rebellerne. Siden da har virksomheden virkelig transformeret sig og er blevet en professionel forretning.
Udover dette, udtrykker Dennis en stolthed over at være del af en virksomhed, der tager ansvar. Han fortæller: ”Jeg oplever, at vi i Elgiganten er blevet mere bevidst om vores markedsposition, og den indflydelse, vi kan have på bl.a. den grønne omstilling og genbrug. Som medarbejder i logistikken oplever jeg selv, hvor store mængder elektronikskrot, vi afhenter hos vores kunder hver dag. Skrot vi sørger for håndtering af, så alt sendes videre til både genbrug og genanvendelse. Det synes jeg godt, vi kan være stolte af.”
Jon Højholdt, Store Manager
Jon Højholdt er varehuschef i et af Elgigantens nyere varehuse, nemlig varehuset i Skejby. Jons karriere i Elgiganten er dog ikke ny. Han har nemlig været med på Elgigantens rejse siden begyndelsen i 1996.
Fra pris- til kundefokus
Jon mener, at Elgiganten – specielt de seneste par år – har udviklet sig meget. Han fortæller: ”Det har været en fantastisk rejse. Elgiganten kom ind på det danske marked som ”klassens frække dreng”, der markedsførte sig på bedste pris og et bredt sortiment. Vi indtog ret hurtigt en førerposition indenfor elektronik- og hvidevarebranchen. Det forpligter. Og efter min mening har vi, specielt de seneste år, valgt den helt rigtige vej, hvor gode priser er blevet en selvfølge og hvor fokus nu ligger på at sikre høj kundeservice og gode kundeoplevelser.”Kunsten at være omstillingsparat
Jon startede som salgsleder i en af Elgigantens Radio/TV-afdelinger og fik siden ansvaret for varehuset i Randers som varehuschef. Derefter fik han muligheden for at stå ved roret i varehuset i Skejby, hvor han har været siden 2018. Jon sammenligner sin egen udvikling i Elgiganten med den udvikling, som virksomheden har gennemgået siden begyndelsen. Han fortæller: ”Jeg føler, at kædens udvikling afspejler den udvikling, jeg selv har gennemgået i løbet af min tid i Elgiganten. Når man, som jeg, har haft ansvar for først en afdeling og senere for et helt varehus, så bliver man nødt til at være omstillingsparat og udvikle sig, da branchen konstant udvikler sig.”"Jeg føler, at kædens udvikling afspejler den udvikling, jeg selv har gennemgået i løbet af min tid i Elgiganten. Når man, som jeg, har haft ansvar for først én afdeling og senere et helt varehus, så bliver man nødt til at være omstillingsparat og udvikle sig, da branchen konstant udvikler sig."
Kulturen lever i bedste velgående
Jon har somme tider spurgt sig selv, hvorfor han er blevet i Elgiganten i alle disse år. Om det fortæller han: ”Det vigtigste for mig er, at der aldrig er to dage der er ens. Jeg bliver aldrig færdig med at udvikle mig i Elgiganten, da der altid sker noget nyt.” Samtidigt har Elgigantens kultur været en medvirkende faktor til, at Jon har arbejdet i Elgiganten siden 1996: ”Vores kultur og den store grad af tillid, som jeg møder fra hovedkontoret, gør også, at jeg altid ser frem til at komme på arbejde.”Selvom afstanden mellem alle medarbejderne er steget gennem årene i takt med åbning af nye varehuse rundt i landet, så lever kulturen stadig i bedste velgående. Jon afslutter: ”Selvom vi nu er godt 2.300 ansatte og afstanden mellem os er blevet større, synes jeg, at vi formår at opretholde en organisation, hvor der er plads til alle, og hvor kulturen lever i bedste velgående.”
Kristian Møller, Financial Controller
Kristian Möller er Financial Controller på Elgigantens hovedkontor, hvor han har været ansat siden 2016. Bag sig har Kristian syv andre stillinger rundt om i koncernen og kan i april 2022 fejre sit 20-års jubilæum.
Stærk tro på medarbejderne
Kristian har prøvet kræfter med otte forskellige stillinger i Elgiganten-koncernen. Netop mulighederne for nye udfordringer og udvikling, har været årsagen til, at Kristian har været i Elgiganten i 20 år. Han fortæller: ”Det der har holdt mig i Elgiganten i alle disse år, er alle de muligheder, jeg har haft for at udvikle mig. Jeg har fået de nødvendige udfordringer og udviklet mig i otte forskellige stillinger gennem de seneste 20 år. For mig er Elgiganten et godt eksempel på en virksomhed, som virkelig tror på medarbejderne. Netop dét gør Elgiganten til den helt ideelle arbejdsplads for mig.”Fra idrætsstudie til Financial Controller
Kristian startede i 2002 som deltidsansat på lageret i en af Elgigantens varehuse i Sverige. Her arbejdede Kristian primært i weekenderne ved siden af sit idrætslærer-studie. Herefter fulgte 20 år med en masse nye muligheder for Kristian. Han fortæller: ”Da jeg blev tilbudt en stilling som salgsassistent, valgte jeg at sætte mit studie på pause og takke ja til stillingen i Elgiganten. Efter et år som salgsassistent fik jeg mulighed for at starte på vores daværende nordiske regnskabsservice-center i Herlev. Her arbejdede jeg i 8 år med forskellige opgaver indenfor økonomi, inden jeg i 2016 startede som Financial Controller på Elgigantens hovedkontor i København.”Stor og positiv udvikling i Elgiganten
Foruden sin egen udvikling, mener Kristian, at også Elgiganten har gennemgået en stor udvikling gennem de seneste 20 år. ”Der er sket meget siden jeg startede i Elgiganten for 20 år siden. Vi er selvfølgelig blevet meget større på alle områder og har udviklet os i takt med teknologien, f.eks. i forhold til vores hjemmeside og andre digitale platforme. Derudover er der sket en stor og positiv udvikling i kerneforretningen, hvor vi nu har et stort kundefokus og arbejder meget med at tilbyde en lang række services, der kan dække de forskellige kunders behov,” fortæller Kristian.”For mig er Elgiganten et godt eksempel på en virksomhed, som virkelig tror på medarbejderne. Netop dét gør Elgiganten til den helt ideelle arbejdsplads for mig.”
Jimmi Frederiksen, Marketing & Digital Manager
Jimmi Frederiksen, Head of Brand & Digital, lancerede Elgigantens hjemmeside og var med til at bringe Black Friday-fænomenet til Danmark. Som 17-årig startede Jimmi som deltidssælger i Super Radio, der senere blev opkøbt af Elgiganten. Sådan startede karrieren – nu kan han fejre 25 års-jubilæum.
Opkald fra direktøren
I forbindelse med Elgigantens opkøb af Super Radio, fik Jimmi mulighed for at blive souschef i varehuset i Næstved. Siden har Jimmi haft forskellige stillinger og bl.a. været med til at lancere Elgigantens hjemmeside. Han fortæller: ”Til en julefrokost gik jeg hen og gav den daværende direktør et lille prik på skulderen og opfordrede ham til at ringe til mig, hvis der nogensinde kom arbejde, der relaterede sig til internettet. Et par år efter ringede direktøren til mig og gav mig tre timer til at komme ind og underskrive en kontrakt på kontoret i Glostrup,” fortæller Jimmi.
Jimmi, der dagen forinden havde fået kørekort, hastede til Glostrup og satte glad en underskrift på kontrakten, der blev starten på hans lange rejse rundt i Elgiganten.
Fra 9.000 til 96 mio. besøgende
Da Jimmi i 2002 lancerede hjemmesiden, var der ikke forventninger om, at den skulle være andet end en døgnflue. Jimmi uddyber: ”Jeg administrerede hjemmesiden ved siden af mine vagter på kundecentret. De første år havde vi kun 9.000 besøgende årligt og vi havde ingen forestilling om, at den skulle blive så betydelig en del af forretningen, som den er i dag. I dag har vi mere end 96 mio. besøgende om året.”
”Til en julefrokost gik jeg hen og gav den daværende direktør et lille prik på skulderen og opfordrede ham til at ringe til mig, hvis der nogensinde kom arbejde, der relaterede sig til internettet. Et par år efter ringede direktøren til mig og gav mig tre timer til at komme ind og underskrive en kontrakt på kontoret i Glostrup.”
Jimmi giver et godt eksempel på den enorme udvikling, som elgiganten.dk har været igennem: fra tiden, hvor hjemmesiden blev administreret lidt anderledes end i dag: ”Dengang var hjemmesiden ikke nær så seriøs, som den er i dag, hvor vi ikke kan lave en fejl uden, at alle ved det. Jeg husker en episode, hvor en af mine kolleger havde forsøgt at sælge en motorcykel på DBA – uden held. Vi smed derfor et banner øverst på elgiganten.dk med hans telefonnummer og et billede og prisen på motorcyklen, og så gik der ikke mere end et par timer før den var solgt. Det siger lidt om, hvor vi var med hjemmesiden dengang,” fortæller Jimmi.
Mange ting at være stolt af
Jimmi har opnået mange ting i sin tid i Elgiganten. Et par ting har gjort særligt indtryk:
”Jeg er jo hjemmesidens “far”, så jeg er superstolt af at have været med til at bygge en hjemmeside op, som i dag er en af de mest besøgte i Danmark . I forhold til nogle af vores nyere ting, er jeg virkelig stolt af vores ’gamification’-kampagne i forbindelse med Blast, hvor vi fik alle kanaler og ‘verdener’ til at spille sammen. Det er en af de kampagner, som alle snakker om den dag i dag. Derudover er det fantastisk at være en del af en virksomhed, som mange andre ser op til generelt.”
Hvis ikke Elgiganten, hva’ så?
Jimmi har svært ved at forestille sig, hvad han havde lavet, hvis ikke han var endt i Elgiganten. Han uddyber: ”Jeg har altid en åndsvag ide, som jeg sidder og leger lidt med i min fritid. Så hvis ikke jeg var endt her, var jeg nok blevet selvstændig med noget indenfor samme branche. Jeg kunne sagtens have drevet en prissammenligningstjeneste som Pricerunner.” I forbindelse med hjemmesidens opstart, udviklede Jimmi faktisk et lignende prissammenligningssystem: ”I starten blev hjemmesiden i høj grad drevet manuelt f.eks. i forhold til priserne. Jeg var sikker på, at det kunne gøres mere effektivt. Med to kolleger begyndte jeg derfor at lave et system med søgemaskinerobotter, der overvågede hele det danske marked. På den måde, kunne vi nemmere prissætte varerne til de bedste priser på markedet. Så var jeg ikke endt i Elgiganten, havde jeg nok brugt min datamatiker-baggrund på noget i den stil,” afslutter Jimmi.
”Elgiganten er en arbejdsplads med plads til alle og med gode muligheder for kurser og træning – der er rig mulighed for at udvikle sig”
June Andersson, Cashier Responsible
June Andersson er kasseansvarlig i varehuset i Fields. Hun startede som elev i Elgiganten i 1996 og har siden da varetaget mange forskellige roller i Elgiganten – både i varehuse og på hovedkontoret.
Kulturen og kollegaerne er altafgørende
June er en af dem, der har været med i Elgiganten siden virksomhedens start. Hendes karriere i Elgiganten har budt på mange forskellige arbejdsopgaver og muligheder indenfor virksomheden. June fortæller: ”Jeg startede som elev i hårde/hvidevarer. Da jeg var blevet udlært, fortsatte jeg som salgsassistent.” Derefter har June prøvet kræfter med mange forskellige arbejdsområder i virksomheden – alt fra regionsleder og lageransvarlig til træner på salgskurser. I dag er June kasseansvarlig i Elgiganten i storcenteret Fields. June peger på kulturen, som en afgørende faktor i forhold til hendes loyalitet til Elgiganten: ”Det, der har gjort, at jeg er blevet i Elgiganten i alle disse år, er helt klart kollegaerne og kulturen. Og så er min hverdag aldrig ens! Der sker altid noget nyt – nye kunder, nye udfordringer og til tider nye kolleger.”Mange muligheder i Elgiganten
June fremhæver også Elgigantens udviklingsmuligheder, som en central del af hendes rejse. Hun uddyber: ”Det er en arbejdsplads med plads til alle og med gode muligheder for kurser og træning. Der er rig mulighed for at udvikle sig. Derudover har der været rigtig gode muligheder for at komme videre indenfor kæden. Både fra deltids- til fuldtidsansat, fra salgsassistent til ansvarlig og ansvarlig til leder – eller videre til hovedkontoret eller et andet varehus.”Suveræn arbejdsplads med fokus på kundeservice
Spørger man June, er Elgigantens kundeservice et af de områder, der har udviklet sig mest gennem tiden: ”Elgiganten har over tid virkelig knækket koden og fået skabt en kultur med kunden og kundeservice i højsæde. Vores fokus på lige præcis kundeservice er uden tvivl et af de områder, der gør Elgiganten til en attraktiv arbejdsplads. Jeg har altid syntes, at Elgiganten har været en suveræn arbejdsplads med fokus på god kundeservice.”