Bæredygtighed i ElgigantenVores ambitioner og milepæle
Vores ambitioner og milepæle
Det er vigtigt at se arbejdet med bæredygtighed som en rejse uden en egentlig destination. Med bæredygtighed når man nemlig aldrig helt i mål: der vil altid være plads til forbedringer – i Elgiganten, i branchen og i samfundet generelt. I Elgiganten har vi store ambitioner for vores arbejde med bæredygtighed. Det indrømmer vi gerne. Men vi tror på, at vi vil lykkes.
”Elektroniske produkter bruger sparsomme og værdifulde ressourcer, når de produceres, distribueres, bruges - og smides væk. Meget af miljøbelastningen skyldes unødvendigt spild og forbrug — og det skal vi faktisk være glade for. For det kan vi gøre noget ved.”
- Peder Stedal, Adm. direktør
Vi har en ambition om, at 10% af koncernens omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse inden 2028. Derudover vil vi i 2040 være klimaneutrale, hvilket inkluderer både vores egen forretning men også vores leverandørkæde. For os er det ikke bare et fjernt fremtidsprojekt. Det er en del af en plan, der allerede er sat i værk.
Lad elektronikken køre i ring
Læs mere om vores services og om hvordan vi hjælper dig med at træffe grønnere valg – til glæde og gavn for både klima, miljø og pengepung.
Elgiganten er branchevinder i Sustainable Brand Index 2024
De danske forbrugere opfatter Elgiganten som det mest bæredygtige brand i kategorien ”hvidevarer og elektronik – butikker”. Vi er meget taknemmelige for kundernes tillid og anerkendelse af vores arbejde. Samtidigt er vi stolte af vores medarbejdere, der hver dag hjælper vores kunder med at forlænge elektronikkens levetid.
Peder Stedal fortæller stolt: ”Som markedsleder har vi et stort ansvar – også når det kommer til den grønne omstilling. Vi arbejder dagligt for at gøre det lettere for vores kunder at træffe mere miljøvenlige valg ved at fremme produkter med lang levetid, og tilbyde services indenfor reparation, genbrug og genanvendelse. At vi bliver anerkendt for vores mangeårige arbejde med bæredygtighed, gør mig derfor rigtig stolt. Særligt fordi undersøgelsen er baseret på forbrugernes opfattelse af os og de øvrige brands. For det er netop vores kunder, vi ønsker at samarbejde med om at reducere, genanvende, genbruge og forlænge produkters levetid. Det er ikke noget vi kan gøre alene, hvis vi skal gøre en reel forskel.”
Detailbranchen spiller en central rolle i overgangen til en cirkulær økonomi. Som et bindeled mellem myndigheder, producenter og forbrugere, arbejder Elgiganten på at gøre de grønne valg nemmere for kunderne. Vi har et mål om, at 10% af vores omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse, i løbet af de næste fem år.
Samarbejde for en grønnere detailbranche
Vi har indgået et samarbejde med Miljøministeriet og Dansk Erhverv om at øge genanvendelsesprocenten, og reducere brugen, af plastik i detailbranchen. Samarbejdet stemmer overens med ambitionerne for vores arbejde med bæredygtighed. Læs mere om samarbejdet her.