Vores ambitioner og milepæle
Det er vigtigt at se arbejdet med bæredygtighed som en rejse uden en egentlig destination. Med bæredygtighed når man nemlig aldrig helt i mål: der vil altid være plads til forbedringer – i Elgiganten, i branchen og i samfundet generelt. I Elgiganten har vi store ambitioner for vores arbejde med bæredygtighed. Det indrømmer vi gerne. Men vi tror på, at vi vil lykkes.
”Elektroniske produkter bruger sparsomme og værdifulde ressourcer, når de produceres, distribueres, bruges - og smides væk. Meget af miljøbelastningen skyldes unødvendigt spild og forbrug — og det skal vi faktisk være glade for. For det kan vi gøre noget ved.”
- Peder Stedal, Adm. direktør
Vi har en ambition om, at 10% af koncernens omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse inden 2028. Derudover vil vi i 2040 være klimaneutrale, hvilket inkluderer både vores egen forretning men også vores leverandørkæde. For os er det ikke bare et fjernt fremtidsprojekt. Det er en del af en plan, der allerede er sat i værk.
CO2-reduktion i driften & grønne produkter
Med denne ambition vil vi arbejde på at nedbringe vores CO2-aftryk til et punkt, hvor vi slet ikke sætter et aftryk. Det vil vi for eksempel gøre ved at overvåge vores energiforbrug og gennem mere bæredygtig logistik.
Samtidig ønsker vi at gøre det nemmere at gennemskue produkternes miljøbelastning, og vi har derfor bedt vores leverandører om at give os information om forskellige miljøparametre. I forlængelse af det har vi indgået et samarbejde med EcoVadis, der følger op på vores leverandørers arbejde med miljø, etik og socialt ansvar. Dette samarbejde gør det lettere for os at følge op på leverandørerne, og samtidig nemmere for vores kunder at vide, hvordan varer er produceret.
Nemmere at reparere
At producere nye produkter kræver både mange ressourcer og store mængder strøm. Derfor er noget af det, der kan bidrage allermest til at sikre en bæredygtig fremtid, at vi bliver i stand til at forlænge produkters levetid. Samtidigt ønsker vi, at vores kunder selv – eller med vores hjælp – kan udskifte reservedele med nye dele og forlænge brugen af og glæden ved deres produkt.
Et godt eksempel herpå er den Fairphone vi forhandler. Den tillader både at udskifte reservedele, men samtidig opgradere til ny model, blot ved udskiftning af enkelte dele.
Nemmere at genanvende
Elektronik er lavet af dyrt materiale, sparsomme ressourcer og indeholder til tider også skadelige stoffer. Derfor er vores ambition, at vi fremadrettet både formår at håndtere al vores elektronikaffald på forsvarlig vis, men også bliver i stand til at genanvende al skrottet elektronik. Over tid vil vi derfor arbejde på at sikre, at ikke mindre end 100% af den mængde produkter vi sælger bliver indsamlet igen, håndteret forsvarligt og genanvendt.
Et skridt på vejen hertil er blandt andet vores eksisterende Secure Collect system, som findes i samtlige af vores varehuse. Det er både et indsamlingssystem til udtjent elektronik, men også et system, der hjælper vores kunder med at komme af med privat og personfølsomt data – på sikker og forsvarlig vis.
Lad elektronikken køre i ring
Læs mere om vores services og om hvordan vi hjælper dig med at træffe grønnere valg – til glæde og gavn for både klima, miljø og pengepung.
Elgiganten er branchevinder i Sustainable Brand Index 2024
De danske forbrugere opfatter Elgiganten som det mest bæredygtige brand i kategorien ”hvidevarer og elektronik – butikker”. Vi er meget taknemmelige for kundernes tillid og anerkendelse af vores arbejde. Samtidigt er vi stolte af vores medarbejdere, der hver dag hjælper vores kunder med at forlænge elektronikkens levetid.
Peder Stedal fortæller stolt: ”Som markedsleder har vi et stort ansvar – også når det kommer til den grønne omstilling. Vi arbejder dagligt for at gøre det lettere for vores kunder at træffe mere miljøvenlige valg ved at fremme produkter med lang levetid, og tilbyde services indenfor reparation, genbrug og genanvendelse. At vi bliver anerkendt for vores mangeårige arbejde med bæredygtighed, gør mig derfor rigtig stolt. Særligt fordi undersøgelsen er baseret på forbrugernes opfattelse af os og de øvrige brands. For det er netop vores kunder, vi ønsker at samarbejde med om at reducere, genanvende, genbruge og forlænge produkters levetid. Det er ikke noget vi kan gøre alene, hvis vi skal gøre en reel forskel.”
Detailbranchen spiller en central rolle i overgangen til en cirkulær økonomi. Som et bindeled mellem myndigheder, producenter og forbrugere, arbejder Elgiganten på at gøre de grønne valg nemmere for kunderne. Vi har et mål om, at 10% af vores omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse, i løbet af de næste fem år.
Elgiganten kåret som ’Årets Grønne Butik 2023’
Elgiganten har modtaget Pricerunners pris for Årets Grønne Butik i forbindelse med prisuddelingen Årets E-handler 2023. Prisen for Årets Grønne Butik uddeles til en butik, som har en tydelig strategi og målsætning omkring konkrete tiltag for at spare på jordens ressourcer. Elgiganten modtog prisen på baggrund af vores miljøvenlige initiativer og ambitiøse strategi for at forlænge produkters levetid i samarbejde med kunderne. Noget som kan inspirere mange, mener Martin Andersen, Landechef i PriceRunner:
”Miljøbevidsthed har aldrig været vigtigere, og Den Grønne Pris markerer et øget fokus på de mange initiativer, der spirer i branchen. Som en af de helt store spillere på det danske e-handelsmarked har Elgiganten et særligt ansvar, og de løfter det ansvar på en effektiv og resultatorienteret måde. Bredden af Elgigantens initiativer imponerer både os og kunderne, og de kan uden tvivl inspirere mange.”Kundernes pris
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, ser prisen som et stort skulderklap fra vores kunder:
”Som markedsleder er vi i Elgiganten selvsagt optaget af at tage ansvar. Ikke kun lokalt eller i forhold til vores egne mål, men også i forhold til vores kunder, leverandører og omverden. At blive anerkendt for vores anstrengelser og mangeårige arbejde med bæredygtighed, varmer derfor. Jeg er meget stolt af prisen. Det er uden tvivl en vigtig milepæl. At det er vores kunder, der har været med til at nominere os, betyder også meget. For det er netop vores kunder, vi ønsker at samarbejde med om at reducere, genanvende, genbruge og forlænge produkters levetid. Det er ikke noget vi kan gøre alene, hvis vi skal gøre en reel forskel.”
Ditte Opstrup Andersen, PR- & Kommunikationschef (th)
Therese Røsland Skov, Sustainability Specialist (tv)
Samarbejde for en grønnere detailbranche
Vi har indgået et samarbejde med Miljøministeriet og Dansk Erhverv om at øge genanvendelsesprocenten, og reducere brugen, af plastik i detailbranchen. Samarbejdet stemmer overens med ambitionerne for vores arbejde med bæredygtighed. Læs mere om samarbejdet her.
Elgiganten får miljøcertificering
Elgiganten-koncernen har modtaget miljøcertificeringen ISO-14001, en dominerende miljøledelsesstandard verden over. Certificeringen er en dokumentation på, at Elgiganten overholder gældende miljøkrav, og at vi arbejder aktivt på at forbedre os.
Adm. direktør, Peder Stedal, er stolt af certificeringen: ”Vi har arbejdet med bæredygtighed i mere end 10 år, og vi er langt fra færdige. Vi har store ambitioner for vores arbejde med bæredygtighed og miljøcertificeringen er et vigtigt skridt på vejen. Med certificeringen har vi fået en dokumentation på, at vi overholder gældende miljøkrav. Det er vores mål at sikre, at ledelse såvel som medarbejdere er opmærksomme på, hvordan Elgiganten påvirker miljøet – og hvordan vi reducerer denne påvirkning. Vi vil derfor bruge certificeringen til at forbedre driften på områder som lavere energiforbrug, affaldsreduktion og mere effektiv logistik.”
Personale uddannet i miljøstyring
Miljøcertificeringen betyder bl.a., at personale i samtlige varehuse er blevet uddannet i et system til miljøledelse, der skal hjælpe os til at styre og begrænse vores påvirkning på miljøet samt sikre løbende forbedringer på området.
Nick Fausing, Retail Aftersales Manager, arbejder med driften af Elgiganten og er derfor meget involveret i vores arbejde med bæredygtighed. Nick sætter lidt flere ord på, hvad certificeringen indebærer for Elgiganten: ”Med certificeringen forpligter vi os til at arbejde aktivt med miljøstyring og -ledelse. Det gælder f.eks. tydeligt formulerede miljøpolitikker og mål for aktiviteter, produkter og tjenester. Vores mål er at opnå en løbende forbedring af vores egen miljøpræstation, og vi vil benytte certificeringen til at styre og begrænse, hvordan Elgiganten påvirker miljøet. Samtidigt vil vi arbejde på at gøre det endnu nemmere for vores kunder at træffe grønnere valg gennem f.eks. reparationer, genanvendelse og gennem større fokus på vores mest miljøvenlige produkter.”
Vil du vide mere?
Få hjælp til at træffe grønnere valg
Læs mereVidste du at vi kan hjælpe dig med at genbruge, genanvende, reducere og reparere din udtjente elektronik til glæde og gavn for miljø og natur? Læs mere om vores services her!
Læs om vores energieffektive varehuse og drift
Læs mereVidste du at Elgigantens varehuse er blandt de mest energieffektive varehuse i Danmark? Læs mere om måden vi drifter vores varehuse på – og om vores fremtidsplaner, der både inkluderer solceller og ladestandere.
Sådan arbejder vi med bæredygtighed i dagligdagen
Læs mereElgiganten har arbejdet med bæredygtighed i mere end 10 år og mange medarbejdere har været involveret i vores rejse. Læs her om deres bidrag og mød nogle af vores klima-ambassadører.
Om Elgiganten
Læs mereElgiganten står bag en af Danmarks mest populære webshops og er Danmarks førende varehuskæde indenfor forbrugerelektronik og hårde-/hvidevarer. Vi åbnede det første danske varehus i 1996 og har siden ekspanderet til 47 varehuse fordelt over hele landet.