Velkommen ombord: Sådan får du succes med en god onboarding af nye medarbejdere
En god onboarding er en af de vigtigste ting, du kan gøre for at tiltrække, udvikle og fastholde medarbejdere –Hos Elkjøp Nordic tror vi på at starte onboarding-processen længe før medarbejderens startdato, siger senior HR-konsulent Kjersti Arnesdatter Evensen. Få hendes bedste tips til at lykkes med onboarding.
8 vigtige tips til god onboarding:
Sikr en god proces med medarbejderen i fokus.
Ledere skal være velforberedte og sikre, at nye medarbejdere bliver budt varmt velkommen.
Hav en solid plan for faglig uddannelse.
Udpeg en "buddy", der kan støtte lederen og være en go-to person.
Etablér en tidlig afklaring af forventninger fra begge sider.
Sikr adgang til relevante oplysninger.
Gennemfør opfølgende samtaler i løbet af de første par måneder (dokumentation af samtalerne og eventuelle handlinger er vigtige).
Sørg for, at alt nødvendigt udstyr er på plads.
Hvad er onboarding af nye medarbejdere?
Onboarding sikrer, at din nye medarbejder hurtigt forstår jobforventninger og rutiner og bliver fortrolig med deres nye rolle og kolleger. Det er en integrationsproces, der har til formål at sikre, at medarbejderen bliver en produktiv del af arbejdspladsens dynamik. Ombygningsperioden strækker sig til medarbejderens første år, selvom den formelle proces typisk afsluttes efter seks måneder.
Hvorfor er god onboarding vigtig?
Ansættelse af en ny kollega koster mange penge, både hvad angår tid og faktiske udgifter. En arbejdsgiver vil altid have den nye medarbejder til at trives, fungere godt og blive hos virksomheden i lang tid for at få et afkast af den investering, der er foretaget.
Elkjøp Nordic har over 11.000 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vi vil gerne opfattes som en professionel arbejdsgiver, som både medarbejdere og ledere kan være stolte af at arbejde for, siger senior HR-konsulent Kjersti Arnesdatter Evensen, der er ansvarlig for onboarding hos Elkjøp Nordic.
At reducere den tid, det tager for den nye medarbejder at nå et tilfredsstillende produktivitetsniveau, vil gøre det muligt for virksomheden hurtigt at få et afkast af investeringen ved at ansætte en ny medarbejder.
– For os hos Elkjøp betyder vellykket onboarding, at den nye medarbejder integreres socialt så hurtigt som muligt og får en god uddannelse. Vi forpligter os til at give nye medarbejdere en følelse af velkomst, opbygge deres selvtillid og hurtigt integrere dem i virksomhedskulturen. En medarbejder, der føler sig komfortabel og dygtig i deres rolle, vil også præstere bedre, have højere engagement og et ønske om at blive hos virksomheden.
"Det er vigtigt at overveje, hvad den nye medarbejder kan bidrage med til teamet, rollen og virksomheden – ikke kun hvad arbejdsgiveren kan give den nye medarbejder. Læring går begge veje.”
Udviklet eget system
For at sikre en problemfri start har Elkjøp udviklet sit eget onboarding-system til alle fire nordiske lande. Både lederen og den nye medarbejder modtager beskeder og opgaver til de forskellige faser i processen. Den nye medarbejder modtager værdifulde oplysninger om virksomheden, og ledere har mulighed for at følge op med deres nye medarbejder.
– Vi tror på at starte onboarding-processen godt før medarbejderens startdato, både for at sikre, at lederen er velforberedt og for at give den nye medarbejder mulighed for at blive fortrolig med virksomheden, arbejdspladsen og forventningerne, før de starter. Vi indleder processen for ledere seks uger før startdatoen og to uger før for den nye medarbejder, siger Kjersti Arnesdatter Evensen.
Evensen nævner også, at nye medarbejdere har adgang til deres obligatoriske introduktionskursuspakke, før de starter, hvis de ønsker at gennemføre den helt eller delvist.
De seks tommelfingerregler
For at få succes med effektiv onboarding er det vigtigt at fokusere på medarbejderen og dække de områder, der er afgørende for, at den nye medarbejder kan komme godt i gang tidligt. Disse områder kaldes "The 6 C's" på engelsk:
- Overholdelse: Overholdelse af retningslinjer og bestemmelser og sikring af, at alle hygiejnefaktorer er på plads i starten.
- Præcisering: Rydning af forventninger og roller.
- Tilslutning: Etablering af forbindelser og relationer med kolleger samt eventuelle andre interne og eksterne kontakter.
- Kultur: Introduktion til virksomhedens værdier og kultur.
- Tillid: Opbygning af tillid og kompetence gennem uddannelse og støtte.
- Tjek tilbage: Følg op og sørg for, at den nye medarbejder udvikler sig og leverer som forventet, og at den nye medarbejders forventninger også er opfyldt.
Forskning viser, at virksomheder, der er proaktive og har en god onboarding-proces, har en betydeligt lavere omsætning end dem, der ikke gør. Medarbejdere, der modtager en onboarding-oplevelse, der er "bedst i klassen", præsterer også meget bedre lige fra starten sammenlignet med dem, der ikke gør det. I de bedst præsterende virksomheder opnår 82 % af nye medarbejdere deres præstationsmål efter et år, mens tallet kun er 17 % for virksomheder med dårlig onboarding-praksis.
(Undersøgelse af Talya Bauer, Ph.D., Cameron professor i ledelse, Portland State University)
Onboardingen er slut – hvad nu?
Når onboarding-processen er afsluttet, er det vigtigt at give medarbejderen mulighed for løbende udvikling. Opfølgning og feedback spiller en central rolle i dette.
– At have en leder, der støtter og guider, men ikke engagerer sig i mikroledelse, vil give medarbejderen plads til at prøve, begå fejl og vokse. Lad medarbejderne tage ansvar. Det er okay at begå fejl - så længe vi lærer af dem, konkluderer Kjersti Arnesdatter Evensen.