Julegave i ElgigantenKender du nogen med tekniske problemer? Giv digital hjælp til jul
Kender du nogen der bøvler med teknologi? Giv digital hjælp til jul
Flere og flere mennesker kæmper for at forstå ny teknologi. En inkluderende og overkommelig julegave kan være at lære en, du kender, hvordan man kan nyde teknologi og elektronik. Den glæde det bringer, er nok større end du måske tror.
I et samfund, der bliver mere og mere digitalt, er der flere og flere, der har svært ved at følge med i forandringerne. Mens corona-pandemien har ført til, at tusinder har taget enorme digitale spring, er videnskløften blevet endnu større. Mange føler nu en stærkere digital eksklusivitet end nogensinde. Det er et voksende problem, som alle os, der er ret gode til ny teknologi, sagtens kan gøre noget ved, så færre ender udenfor.
Tre ud af fire ældre har svært ved at følge med i de digitale tendenser
Hvert år gennemfører vi i Elgiganten vores Digital Eksklusion-undersøgelse om danskernes digitale kompetencer. Årets undersøgelse viser, at 30 procent er bekymrede over stigende fremmedgørelse på grund af den stadig hurtigere teknologiske udvikling. Flere end fire ud af ti ældre over 60 år siger, at de kæmper for at følge med og forstå det teknologiske sprog, og 11 procent svarer, at de går glip af muligheder, fordi de mangler viden om teknologi.
– Digital eksklusion har særlige konsekvenser for ældre, men også personer med funktionsnedsættelser, lav uddannelse eller lav indkomst. For mange vil en grundlæggende forståelse af, og adgang til teknologi øge livskvaliteten, siger adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal.
Undersøgelsen viser også, at fire ud af ti i løbet af det seneste år er blevet bedt om at hjælpe med noget digitalt op til flere gange. En fjerdedel af de adspurgte over 60 år siger, at de har svært ved at finde ud af, hvordan produkterne fungerer, og at de har udfordringer med at forbinde dem med hinanden.
Fra eksklusion til fællesskab
Teknologi binder mennesker sammen, og vi i Norden er på toppen af den globale liste, når det kommer til at have adgang til udstyr og brug af internettet. Vi bruger netbank, sociale medier, handler online og bruger offentlige onlinetjenester, som om de altid har været der. Det sidste år har vi været nødt til at få digitale coronapas, og restauranter tager imod bestillinger via en app. Nemt for de fleste, men store forhindringer for dem, der ikke kan mestre det.
– Når man selv forstår sig på den nyeste teknologi, er det nemt at glemme, at det ikke er alle, der har det sådan. Derfor opfordrer Elgiganten til, at man i julegave giver en hjælpende hånd til dem, der har brug for det. Langt de fleste oplever at have nogen tæt på sig – familie eller venner – som ikke forstår sig på teknologiens fantastiske verden. De sidder måske med produkter, de ikke bruger eller produkter, de ikke forstår at udnytte til fulde. En god julegave kan derfor være at lære nogen glæden ved teknologi, siger Peder Stedal.
Sådan kan du hjælpe:
- Noget af det bedste ved teknologien er de mange muligheder for at holde kontakten med hinanden. Download relevante apps og se, hvordan chatgrupper fungerer, og hvordan man ringer til hinanden, gratis via WiFi.
- Pas på minderne og del med hinanden! Vis, hvordan man kan dele familiebilleder på din tablet eller mobiltelefon.
- Vis hvordan man nemt bestiller koncertbilletter, booker restauranter, rejser eller biografbilletter online. Mulighederne er næsten uendelige!
- Mange ældre er trygge ved at bruge netbank. Men måske ikke med betalingsapps? Det kan gøre hverdagen nemmere for mange, og måske løse en logistisk udfordring eller to ved afsendelse eller modtagelse af penge.
- Det er vigtigt at bruge teknologi på en sikker måde. vis derfor, hvordan man bruger to-trinsbekræftelse, også kaldet tofaktorgodkendelse, så logins er yderst sikre.
Lær online shopping
Selvom andelen af ældre, der handler på nettet, er steget de seneste år, er der stadig mange, der kan nægte at handle på nettet. Vis hvordan du kan handle online, hvor nemt det kan være, og hvad du bør tænke på for at undgå at blive snydt. Disse kan være tegn på svindel:
- Meget lave priser: Er et produkt på tilbud til kun 1kr, eller annonceres dyre produkter til meget lave priser? Det er normalt for godt til at være sandt.
- Manglende kontaktoplysninger: Det skal altid være muligt at kontakte forhandleren af en netbutik.
- Mærkelig eller uofficiel hjemmesideadresse: Tjek altid hjemmesidens adresse/url, hvis du er usikker på, om butikken er pålidelig.
- Dårligt sprog: Er der gentagne tastefejl og usammenhængende sprog? Det kan være et tegn på, at Google Translate er blevet brugt til at oversætte siden.
Supportaftale
Kender du nogen, der allerede har en sans for ny teknologi, men som kæmper lidt, når enhederne skændes? Vi tilbyder supportaftaler til PC, mobil og tablet. En fin gave til dem, der har brug for hjælp, når de sidder fast, når skærmen går i sort eller til dem, der bare gerne vil have et fast kontaktpunkt, når de undrer sig over noget.
Den bedste julegave behøver ikke at koste mere end din tid, så måske er årets gave fra dig lidt digital hjælp til nogen her til jul, eller i det nye år? Glæden dette bringer er nok større end du tror. For teknologi handler ikke kun om underholdning, men om deltagelse i samfundet og om inklusion og sammenhold. Værdien af det digitale fællesskab må ikke tages for givet.
Glædelig jul!